همشهری آنلاین: اصل لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور به رئیس جمهور عودت داده شود و رئیس مجلس وقت فوق العاده‌ای را بگذارد و فردا نیز صحن علنی تشکیل شود تا احمدی‌نژاد به وظیفه قانونی خود عمل کند.

ایلنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است برای حفظشان و جایگاه مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اصل لایحه بودجه به دولت عودت داده شود و در وقت فوق العاده‌ای دیگر لایحه در صحن توسط رئیس جمهور آورده شود.

احمد توکلی امروز در صحن علنی در اخطار قانون اساسی به اصل ۱۲۲ گفت: کشمکش و منازعه باعث سست شدن و از بین رفتن هیبت می‌شود.

وی در ادامه افزود: در این تردیدی نیست که نص آیین نامه بیان نداشته که در زمان تقدیم لایحه بودجه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر شود، اما براساس اینکه رئیس دولت می‌بایست گزارش برنامه پنجم توسعه را نیز به صحن علنی مطرح می‌کردو تصویب آن نیاز به دو سوم آرا نمایندگان داشت این امر رئیس جمهور را موظف می‌کرد که برای تقدیم لایحه بودجه و گزارش برنامه پنجم شخصا در صحن علنی حضور می‌یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور عهده دار اجرای قانون اساسی و وظایف و حدود اختیاراتی است که قانون برعهده وی گذاشته است و در برابر اجرای این قوانین و اختیارات و وظایف در برابر ملت و رهبر مسئول است و عدم ایفای این مسئولیت است که امروز با مشکلاتی مواجه هستیم.

توکلی عدم حضور رئیس دولت را در صحن علنی را نوعی توهین در برابر مجلس تلقی کرد و گفت: این عدم حضور باعث می‌شود تا جایگاه ریاست جمهور و مجلس به خطر بیفتد و بهتر است که هم مجلس و هم دولت همراهی کنند و لایحه چند دوازدهم امروز در صحن علنی اعلام وصول شود. اما لایحه اصل بودجه سال ۹۲ کل کشور به رئیس جمهور عودت داده شود و رئیس مجلس وقت فوق العاده‌ای را بگذارد و فردا نیز صحن علنی تشکیل شود تا احمدی‌نژاد به وظیفه قانونی خود عمل کند.

وی گفت‌: کشور محتاج آرامش روحی و روانی است و این رفتارهای نامناسب فشار را بر مردم تشدید می‌کند و باعث می‌شود که سرمایه‌ها با تاخیر بازده داشته باشند.

توکلی گفت: مردم زیر این فشار‌ها و تنازعات دارند منفجر می‌شوند.

ابوترابی فرد در پاسخ به اخطار توکلی گفت: شما کدام اصل را اخطار دادید.

بعد از بیان احمد توکلی در رابطه با اصل اخطار ابوترابی فرد گفت: در این زمینه تامل خواهیم کرد.

نباید تسلیم بودجه را بدون حضور رئیس جمهور قبول کنیم

حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه اقدام رئیس جمهور در نیامدن به مجلس برای تقدیم لایحه بودجه خلاف قانون است،گفت: تقدیم لایحه بودجه به مجلس بدون حضور رئیس جمهور را نباید قبول کنیم.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۳ قانون برنامه، افزود: معاونت موظف است گزارش عملکرد مذکور را همراه با نظرات خود و بررسی مواد برنامه و شاخص‌ها و متغیرهای مربوطه به رئیس جمهور ارائه کند و رئیس جمهور مکلف است گزارش مذکور را همزمان با بودجه سالیانه کل کشور تا ۱۵ آذرماه هر سال به مجلس ارائه و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز از این قانون استنباط می‌شود این است که رئیس جمهور باید به مجلس می‌آمد، لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کرد و این اقدام خلاف قانون است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس برای دریافت بودجه از ۱۵ آذرماه صبر کرده است، ادامه داد: فرض می‌کنیم که رئیس جمهور امروز دغدغه‌ای داشتند که به مجلس نیامدند و آمادگی داریم که در جلسه بعدی برای آنکه اقدامی خلاف قانون صورت نگیرد بیایند توضیح بدهند و لایحه را تقدیم کنند و این تقدیم لایحه را تقدیم قانونی بودجه محسوب نکنیم.

کد خبر 203314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز